GUDS OERHÖRDA FRÄLSNING

DEN OERHÖRDA OPERATION GUD UTFÖRDE DAGEN DÅ DU BLEV FÖDD PÅ NYTT

main-created-as-body-soul-spirit-born-again-new-birth-spiritual-circumcision-bible-doctrine-rightly-dividing-nteb-933x445

DU OCH JAG ÄR INTE SKAPADE TILL GUDS AVBILD SOM ADAM OCH EVA VAR, LÅNGT DÄRIFRÅN, VI ÄR SKAPADE I ADAMS FALLNA BILD. VÅR FÖRSTA FÖDELSE ÄR SKADAD OCH SOM INTE ÄR GOD . DET ÄR DÄRFÖR JESUS SA TILL NIKODEMUS I JOHN ATT HAN BEHÖVDE FÖDAS PÅ NYTT.

I honom haven I ock blivit omskurna genom en omskärelse, som icke skedde med händer, en som bestod däri att I bleven avklädda eder köttsliga kropp; jag menar omskärelsen i Kristus. 

I haven ju med honom blivit begravna i dopet; I haven ock i dopet blivit uppväckta med honom, genom tron på Guds kraft, hans som uppväckte honom från de döda.  ”. Kol 2: 11,12 (KJV)

För de pånyttfödda i Jesus Kristus , är Bibelns lära om den andliga omskärelsen en av de mest fantastiska i Nya Testamentet. Den sprider inte bara ytterligare ljus på aspekter av den nya födelsen som ofta förbises eller förandligas, men det visar också den ”bakom kulisserna” åtgärden vid tidpunkten för frälsningen.

VI SKAPAS I TRE DELAR: KROPP, SJÄL OCH ANDE

Adam och Eva skapades till Guds avbild som vi läser i Genesis, men när de syndade blev de förbannade, kastades ut och skadades i den avbild de skapades till . I Genesis 5 ser vi vars bild alla sedan dess har blivit skapade till:

”Och Adam levde ett hundra och trettio år, och födde en son  till sin egen avbild, efter hans bild; och gav honom namnet Set: ”Genesis 5: 3 (KJV)

Du och jag är inte skapade till Guds avbild som Adam och Eva var, långt därifrån, vi skapades till Adams fallna bild. Vår första födelse är skadad och som inte är god. Det är därför Jesus sade Nikodemus i John att han behövde födas på nytt .

”Jesus svarade och sade till honom, Sannerligen, sannerligen säger jag dig, som inte blir född på nytt, kan han inte se Guds rike.” John 3: 3 (KJV)

Så vi är skapade i tre delar , vår kropp, vår själ och vår ande. Paulus förklarar för oss i 1 Tess:

”Men fridens Gud själv helge eder till hela eder varelse, så att hela eder ande och eder själ och eder kropp finnas bevarade ostraffliga vid vår Herres, Jesu Kristi, tillkommelse.”” 1 Tess 5:23 (KJV)

VÅR SJÄL ÄR EN KOPIA AV VÅR KROPP MED SAMMA KÄNSLOR OCH BEGÄR

När den rike mannen i Lukas 16 dog och gick till helvetet , läser vi om en mycket intressant situation. Hans kropp stannade kvar i graven, men i hans själ existens hans liv g utan att något saknades. Det otroliga är, utan en kropp kunde han fortfarande se med ögonen, höra med sina öron, röra sina armar, ben och händer och törsta efter vatten. Allt utan att ha en fysisk kropp!

När han nu låg i dödsriket och plågades, lyfte han upp sina ögon och fick se Abraham långt borta och Lasarus i hans sköte. 

Då ropade han och sade: ‘Fader Abraham, förbarma dig över mig, och sänd Lasarus att doppa det yttersta av sitt finger i vatten och svalka min tunga, ty jag pinas svårt i dessa lågor.’Luk 16: 23,24 (KJV)

Hos en person som inte är född på nytt , är dess själ och kropp sammansvetsade. När de begår synd i sin kropp, blir också deras själ befläckad av synd. Men när de blir födda på nytt som Jesus befaller träder Guds Helige Ande in och gör en fantastisk operation för att åtgärda problemet för all evighet. Han skär själen bort från köttet genom en omskärelse.

GUD UTFÖR ANDLIG OMSKÄRELSE PÅ OSS VID TIDPUNKTEN FÖR FRÄLSNINGEN

Bibeln hänvisar till Jesus som den store läkaren  som läker och helar, som uppväcker oss från de döda, och ger oss nytt liv som aldrig kan gå förlorat eller tas bort. Och precis som alla stora läkare utför Jesus kirurgi på oss och ger oss nytt liv genom sina händer.

”Ty de akta icke på HERRENS gärningar, icke på hans händer verk; därför skall han slå dem ned och ej mer bygga upp dem.”Psalm 28: 5 (KJV)

I Gamla Testamentet , säger Gud Han kommer inte att bygga upp dem som inte tar någon hänsyn till hans händers verk. I Nya testamentet ser vi Gud som en kirurg som utför operationen att befria vår själ från vår kropp och ”vederkvicker oss, det vill säga och ”gör oss levande” i honom. Allt händer på ett ögonblick, det är ett verk i ett ögonblick som är klart samtidigt som det börjar.

I honom haven I ock blivit omskurna genom en omskärelse, som icke skedde med händer, en som bestod däri att I bleven avklädda eder köttsliga kropp; jag menar omskärelsen i Kristus. 

I haven ju med honom blivit begravna i dopet; I haven ock i dopet blivit uppväckta med honom, genom tron på Guds kraft, hans som uppväckte honom från de döda. 

Ja, också eder som voren döda genom edra synder och genom edert kötts oomskurenhet, också eder har han gjort levande med honom; ty han har förlåtit oss alla våra synder. 

Han har nämligen utplånat den handskrift som genom sina stadgar anklagade oss och låg oss i vägen; den har han skaffat undan genom att nagla den fast vid korset. 

Han har avväpnat andevärldens furstar och väldigheter och låtit dem bliva till skam inför alla, i det att han i honom har triumferat över dem. ”Kol. 2:11-15”

jesus-christ-shed-his-blood-to-pay-our-sin-debt-bible-doctrine-born-again-nteb

Dessa 4 verser visar exakt vad som hände det ögonblick du blev frälst. Någon vittnade för dig antingen med ett traktat , ett personligt vittnesbörd eller du lyssnade på någon gammaldags predika från Guds Ord. Du kom till en punkt där du såg dig som Gud ser dig, en syndare  på väg till helvetet  där den rike mannnen från Lukas 16 fortfarande brinner. Du böjde ditt huvud och bad Gud att rädda dig genom Jesus död och betalning på Golgata kors.

DET VAR I DET ÖGONBLICKET DU OPERERADES

Med betalningen av Guds utgjutna blod tillämpad på din syndaskuld , omskar den Helige Ande dig. Inte en omskärelse till kroppen som dör, men en omskärelse av din själ som kommer att leva för evigt antingen himlen eller i helvetet. Din själ blev härligt född på nytt, med alla dina tidigare, nuvarande och framtida synder lagda under blodet. Och vad var det för skalpell Gud använde för att avskilja din själ från kroppen? Vi finner den i Hebreerbrevet:

 

”Ty Guds ord är levande och kraftigt och skarpare än något tveeggat svärd, och tränger igenom, så att det åtskiljer själ och ande, märg och ben; och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar.” Hebr.4:12”

Det är Guds välsignade Ord som har räddat din själ. Den levande Guds ord.

Guds operation är komplett och du är nu den nya skapelse som 2 Kor 5:17 säger att du är. Framtida synd i köttet berör inte själen, eftersom det inte längre är fäst vid den. Johannes ger oss lösningen på hur man återställer gemenskapen med Herren efter att den pånyttfödde troende har fallit i synd:

”Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig och förlåter oss våra  synder och renar oss från all orättfärdighet.” 1 Joh 1: 9 (KJV)

Pånyttfödelse är inte någon 30-sekunders bön du säger för att någon säger till dig att de ska säga det. Pånyttfödelse är att erkänna att du är sjuk och döende med en obotlig sjukdom, och du ber då till Gud att utföra operationen som bara han kan utföra. Du har blivit född på nytt i den mest bokstavliga bemärkelse. Du har en helt ny själ som aldrig någonsin igen kan röras med synd och död.

Vid Uppryckandet kommer Gud sedan ge din pånyttfödda själ en pånyttfödd kropp och det är i den du kommer att finnas med honom för all evighet.

Källa: (http://www.nowtheendbegins.com/the-incredible-operation-god-performed-the-day-you-got-saved/)

 

 

Annonser

3 reaktioner på ”GUDS OERHÖRDA FRÄLSNING

    • Hej Janne2!

      Vad glad jag blir att du blev tagen av den.

      Ja, jag upplevde också att den artikeln grep mig
      Jag upplevde en sådan KLARHET från Herren i den
      Fick s.a.s en stark förnimmelse
      av Guds heliga närvaro i går kväll.

      Trevlig kväll!

  1. VÅR SJÄL ÄR EN KOPIA AV VÅR KROPP MED SAMMA KÄNSLOR OCH BEGÄR

    Du får fram bra i detta inlägg att någonting sker i och med frälsnlngen. Så ofrälsta kan både lyssna på musik och läsa om frälsningen här.

    Du använder ordet själ men jag tror att man också använder ordet ande.och att man då menar både ande och själ. Sinnesfunktionerna är kvar i den andliga kroppen som det beskrivits i andliga upplevelser.

    T ex Har jag läst uttrycken jag var i min andliga kropp och andlig varelse.. Du menar med själ tror jag både ande och själ.

    De berättelser jag läst om andliga upplevelser så är den andliga kroppen genomskinlig, åtminstone delvis samtidigt som utseendet är likadant samt storleken också, Som jag uppfattat det är personen intakt med tankar minnen och sinnesfunktionerna.

    Oden hetrick beskriver en bok att inside the gates of heaven att människorna där är i en andlig kropp och att man känner igen varandra om jag uppfattat saken rätt men att vid uppryckandet så får de en kropp som kanske liknar mer vår fysiska kropp.

    Percy Collette skrev himmelen är ingen gasplanet utan en riktig planet…

    Det är vanligt att man talar om andlig pånyttfödelse eller bara född på nytt.

    Det är också ganska vanligt har jag märkt att man inte nämner om att bli född på nytt t ex på vissa hemsidor.Man använder som jag uppfattat det uttrycket omvändelse, att omvända sig, eller att vara i Kristus. Effekten blir ju pånyttfödelse av det så det är ju inte fel med det språkbruket. Det man gör då är att man lägger betoning på hur man lever i praktiken. Det är ju viktigt. På pingstdagen står det att de omvände sig också. Det står inte att de blev födda på nytt fast de blev ju det också.

    För människor som inte börjat tro på Jesus så tycker jag att det är bra med ett begrepp som ger uttryck för att det inte enbart är en människas ändring av sin inställning till synd utan att det sker någonting med ande och själ.

    Jag får lämna reservation för att jag kan ha fel i min beskrivning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s