Korsformat evangelium – Mikael Stenhammar

Att korsfästas med Kristus är den enda vägen till sant liv;

är orden i en artikel I tidningen Dagen 3 maj 2016 , som är skriven av pastor Mikael Stenhammar där han går till rätta med den sk. “framgångsteologin” eller som Stenhammar kallar den “egoteologin”.

Artikeln lovordades och lästes av många. Det som väckte mitt intresse I artikeln var motsatsen till “egoteologin” som Stenhammar kallar för ett “korsformat evangelium” och jag tyckte det var synd att Stenhammar inte utvecklade det temat lite mer I artikeln, det här med det egna jaget.

Det vilar ett litet kristet “rosa skimmer” över att dö från det egna jaget, men vad betyder det I praktiken?

Från Mikael Stenhammars egen blogg

hittade jag ett inlägg där han skrivet lite om det korsformade evangeliet:

”När Kristus kallar en man eller en kvinna, ber han dem att komma och dö.”

var kärn-budskapet i ett uttalande från en av andra världskrigets kristna martyrer Dietrich Bonhoeffer (1906-1945).

Som en evangelisk pastor var han motståndare till Adolf Hitlers tyranni och fördömde den lutherska statskyrkan för deras stöd till Hitler. För detta fick han betala med sitt liv.

Bonhoeffer menade inte att alla som följer Kristus måste dö en fysisk död. Vissa kan kallas att göra det, men vad han talar om är en annan typ av död, som är en död för det egna jaget. Som Kristi lärjungar vill vi följa i vår mästares fotspår och spegla hans liv och karaktär. Då finns det inget utrymme för ett eget jag, det vill säga ett självcentrerad liv där en person är upptagen med att utföra sina egna drömmar och önskningar.

Det har med rätta sagts att den oheliga treenigheten är ”Jag, mig, och mitt”. Från detta måste vi dö. Vi måste säga ”adjö till vårt jag” Som svar på Kristi uppmaning krävs mod och en radikal lydnad. Att släppa taget om livet, att kapitulera och lämna allt vi har och är i Guds kärleksfulla händer kan bara ske genom Guds nåd. Men det kan och måste göras. Allt vi behöver är att vilja göra det. Då kommer den Helige Ande att hjälpa oss. Vad vi behöver göra är att uttrycka bönen:

”Herre, jag vill att du ska vara mitt allt.”

Varje sådan bön i allvar från ett rent hjärta kommer att flytta himmel till handling.Varje generation behöver radikala lärjungar – denna generation är inget undantag. 

Är du en av dem som har svarat ja på Kristi kallelse? Är du en av de modiga som vågar släppa ratten i ditt liv och låt Kristus ta över?

När jag gör besök i våra kyrkor, diskuterar med ledare och medlemmar, ser jag en extrem brist på radikalt lärjungaskap. Jag tycker folk planerar och lever sitt eget liv samtidigt som man ber Gud att välsigna dem. Vad vi behöver är inte att fullfölja våra egna drömmar men låta Gud ingjuta sina drömmar i våra hjärtan. Alla av oss har drömmar: frågan är vems dröm du drömmer – Guds eller ditt eget? 

Vad brinner ditt hjärta för, så att säga? Vad är det som du verkligen och ärligt kan säga att du lever för, eller bättre sagt, kan dö för? Har Kristus och hans vilja en sådan central plats i ditt liv som ingen kostnad är för stor för.

Kristus kom för att rädda oss – från synd och från oss själva. Detta krävde ett radikalt steg – Gud blev människa i Kristus – och ett radikal offer – det blodiga och fruktansvärda korset. Gud begär inte något av oss som han inte själv har gjort först.Som vår Herre lär oss:

” Den som finner sitt liv skall mista det, och den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det” (Matt 10:39)

Och det är genom det dagliga verket I våra liv – att dö från vårt eget jag- som vi övervinner djävulen”.

Källa:( https://mikaelstenhammar.wordpress.com/2010/10/28/so-long-self-or-radical-discipleship/)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s