Att hugga i sten – Kristusbilder

 

Jag ser idag att hemsidan ”Apg29” är i åskådnings-tagen och kör en gammal repris av Kristusbilden i Kristineberg.

Själv har jag aldrig varit så impad av den bilden, för synar man ansiktet så tycker jag det mer liknar en bild av en trekantig ”alien”.

Då tycker jag mer om bilden som min kompis Vladis tog på mig 2007, och den Kristusbild som framträdde då. Så ser en riktig bild ut på Kristus.

Vad säger ni själva?

Hugget som sten kanske?

namlös2

 

Dessutom är den ”profetian” som ofta knyts till bilden i Kristineberg ett eget ”hitte-på”.

Det finns en del märkliga detaljer i profetian, skriver Christer Åberg och jag är benägen att hålla med.

T.ex detta:

Ty Gud själv har rett en boning åt sin enfödde Son i ett av Nordlandets skimrande berg”.

”Då kommer Gud att visa människorna sin enfödde Sons bostad i det skimrande berget”.

Att Jesus Kristus skulle bo i ett berg i Norden är bara trams.

Kanske har de förväxlat det med Griegs bergakung?

Kommentera

