Räcker det att ta emot Jesus? – Erik och Birgitta Axelsson

 

Räcker det att ta emot Jesus för att bli frälst?

Det framförs idag ett frälsningsbudskap, som är både ytligt och inadekvat.

Ta bara emot Jesus, så blir du frälst”.

Till 99 procent talar man om den positiva förändring, som kommer att ske med individens liv om denne tar emot Jesus. Oftast beskriver evangelisten sitt eget liv och den positiva förändring, som skett.

Om vi ser på vad bibeln säger om frälsning, så möter vi redan i Apg 2 en företeelse, som är OUMBÄRLIG i begynnelsen av frälsningsprocessen. Denna företeelse slarvas ofta över i nutida ”evangelisation” om den nu ens finns med. Det är SYNDAINSIKTEN.

Paulus tal i Apg 2 visar på hur de församlade har förkastat Jesus, som Guds son. Sedan följer:

Orden träffade dem i hjärtat, och de frågade Petrus och de andra apostlarna:

Bröder vad skall vi göra?”

Petrus svarade :

Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att ni får förlåtelse för era synder. Då får ni den Helige Ande som gåva. Ty löftet gäller för er och era barn och alla dem långt borta som Herren vår Gud vill kalla”.

Dom församlade fick ”ett styng i sina hjärtan” står det i en annan översättning.

Dom drabbades av INSIKT OM SIN SYND,

Sedan kommer uppmaning om OMVÄNDELSE,

som är den andra oumbärliga ingrediensen i frälsningsprocessen.

Den tredje ingrediensen är att låta döpa sig, för att som gåva undfå den Helige Ande. Detta är den nödvändiga överlåtelseprocessen för var och en som vill räknas som Kristi efterföljare.

I väckelsemöten längre tillbaka var man noga med att beskriva den hopplösa situation, som både individen och därmed samhället och hela världen befann sig i. Man beskrev det förfall som var förhanden p g a människans själviskhet, penningbegär, nöjeslystnad mm. Man beskrev alltså konsekvensen av individens synd och uppror mot Gud.

John Wesley t ex var noga med att genom sin förkunnelse uppnå en viss nivå av syndamedvetande innan han erbjöd GUDS LÖSNING PÅ PROBLEMET, d.v.s. att ta emot Jesus som sin frälsare. Endast de som noga hade begrundat sin ställning inför Gud var välkomna till omvändelsemötet, som hölls nästa dag.

Den nutida ”evangelisten” vill helst helt undvika att folk känner sig obehagligt berörda av insikten om hela mänsklighetens skuld och sin egen personliga synd. Tyvärr blir det då heller inte någon äkta omvändelse och frälsning. Den Helige Ande måste få utrymme och tid att bevisa om synd, rättfärdighet och dom. Istället för verkligt frälsta får vi istället frustrerande ”kristna” som vill ha underhållning och sensationella mirakler.

Själv genomgick jag (Birgitta) en längre period av ”syndanöd” innan jag kom igenom till frälsning.

Jag blev klart medveten om att jag var förlorad och att min ställning inför Gud var ohållbar. Insikten om vad Jesus gjort för mig kom därför som en oerhörd befrielse. Jag blev också ivrig att vittna för allt och alla.

Dock dröjde det inte länge förrän mitt vittnesbörd kom att kantra över, så att det handlade mer och mer om vilket fantastiskt liv JAG fått i Kristus. Min undran blev: varför vill inte folk ha detta underbara liv?

Svaret jag fick vid ett tillfälle var

Jag har det redan så bra och vill inte ha något annat liv, möjligen en liten påbyggnad och rättelse här och där”.

Orsaken till ointresset var förstås, att vederbörande inte hade insett sin allvarliga ställning inför Gud. Jag hade tydligen inte lyckats med att medverka till syndainsikt och äkta omvändelsebehov. Det är lätt för oss alla att hamna i den här fällan.

Vi ber Fader, ge oss nåd att föra människor till VERKLIG frälsning!

2 reaktioner på ”Räcker det att ta emot Jesus? – Erik och Birgitta Axelsson

Kommentera

