Hjälten på Titanic – John Harper

Den fantastiska historien om John Harper
den sista hjälten på Titanic

”Där ensam i natten med två miles av vatten under mig, ropade jag till Kristus att rädda mig. Jag är den siste som vanns av John Harper”

Den osänkbara skeppet. Det var April 15, 1912, när HMS Titanic sjönk i det iskalla vattnet i Nordatlanten, och tog med sig 1517 liv. Det största och lyxigaste fartyg vid den tiden var borta och påminde världen om dess svaghet som mänskliga varelser. Men det finns mer av förlisningen av Titanic än en historisk tragedi. Det finns en berättelse om hjältemod och orubblig tro. 

john-harper-hero-of-the-titanic-002

Titanic, det ”osänkbara skeppet” gjorde inget annat än bara sjönk. Till ljudet av terror och förödelse fortsatte Harper att fokusera på sin gudagivna uppgift. Överlevande berättade att de såg honom på övre däck på knä, omgiven av skräckslagna passagerare och de bad för sin frälsning.


Det stora fartyget träffar ett isberg

John Harper var ombord på Titanic när hon avseglade från Southampton, England, på sin jungfruresa. En evangelist ursprungligen från Glasgow, Skottland, var han väl känd i hela Storbritannien som en karismatisk, passionerad talare som leddejohn-harper-hero-of-the-titanic många till Kristus genom hans gåva av predikan. År 1912, pastor Harper fått en inbjudan att tala vid Moody Church i Chicago, USA Den 11 april, 1912, John Harper bordade Titanic.

Några av de rikaste människorna i världen var ombord. Medan många passagerare talade om affärer, förvärv och materiella önskningar, var John upptagen med att dela Kristi kärlek med andra. Under dagarna som ledde fram till tragedin, rapporterade överlevande hur de såg Harper leva som en man av tro, tala vänliga ord och dela Kristi kärlek.

På kvällen den 14 april, när passagerare dansade i balsalen och sökte sin lycka vid kort borden, lade John Harper sin dotter till sängs och läste andakt som han gjorde varje kväll. Vid 23:40, träffade Titanic ett ett isberg och det ”osänkbara” fartyget var dömt till undergång. Antingen i förnekelse eller omedvetenhet vid tidpunkten fortsatte passagerarna med sina nöjen. Det var inte förrän fartygets besättning skickade upp en serie av nödraketer som passagerarna insåg allvaret i deras situation. Då inträdde kaos.

Allt hände så fort. Men John Harper svar lämnade ett historiskt exempel på mod och tro. Harper väckte sin dotter, plockade upp henne och lindade henne i en filt innan han bar henne upp till däck. Där kysste han henne farväl och överlämnade henne till en besättningsman som satte henne i livbåt 11. Harper visste att han aldrig skulle få se sin dotter igen och hans dotter skulle bli föräldralös vid sex års ålder.

Harper gav sedan sin flytväst till en medpassagerare och gav bort sin möjligt att själv klara sig. Från en överlevande får vi veta att han ropade,

”Kvinnor och barn och ofrälsta människor i livbåtarna.” 

Han förstod att det fanns en viktigare sak än att överleva denna fruktansvärda katastrof. Han förstod att det fanns de som var oförberedda att möta evigheten.

Till ljudet av terror och förödelse fortsatte Harper att fokusera på sin gudagivna uppgift. Överlevande berättar att de såg honom på övre däck på knä, omgiven av skräckslagna passagerare, och de bad för frälsning.

Vid tid. 02:40 försvann Titanic under Nordatlantens yta, vilket orsakade en svampliknande moln av rök och ånga över hennes grav och tragiskt, över 1000 personer, inklusive Harper, kämpande för sina liv i det iskalla vattnet. Han lyckades hitta en flytande vrakspillra att hålla fast vid. Snabbt simmade han till varje människa han kunde hitta, uppmanade de att sätta sin tro på Jesus Kristus. Medan döden tvingade andra att möta dårskapen i sitt livs sysselsättningar, blev John Harpers mål viktigare, att vinna människor till Jesus Kristus.

Är du frälst?

I vattnet, flyttade John Harper runt så gott han kunde, för att tala med så många människor som möjligt. Hans fråga var, ”Är du frälst? ”Och om de inte var frälsta och om de inte förstod terminologin så snabbt som han kunde förklarade han det kristna evangeliet.

Snart skulle John Harper duka under i det iskalla havet. Men denna outtröttliga man med sin odödliga tro fortsatte sin strävan att vinna förlorade själar.

En person kom ihåg;

”Jag är en överlevande frånTitanic. Jag var en av endast sex personer av 1517 som drogs upp från det iskalla vattnet den fruktansvärda natten. Liksom hundratals omkring mig, fann jag mig själv kämpande i det kalla, mörka vattnet i Nordatlanten. Jämmret av de döende ringde i mina öron när det flöt en man nära mig som ropade till mig, är din själ frälst? ” Sedan hörde jag honom ropa till andra och sen sjönk alla runt omkring mig ner under vattnet. Där ensam i natten med två miles av vatten under mig, ropade jag till Kristus att frälsa mig. Jag är den sista som John Harper vann för Jesus ”

Källa: http://nowtheendbegins.com/pages/preachers/john-harper.htm?p=8938

Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/John_Harper_(pastor)

Kommentera

