När du går över floden – Jan Malte

 

I somras fick jag se en man promenerades med sin hund utmed sjön centralt i staden. Jag hade observerat honom 2 ggr. innan, när han gått genom stadsparken med sin hund.

Jag var lite bekant med honom, men hade inte träffats på över 40 år.

På 70-talet, så var Växjö en popstad och Malte, som mannen kallades, var en av stadens gitarr-hjältar och eftersom jag rörde mig lite i musikvärlden, så blev vi lite bekanta.

Malte blev sedan musiklärare på en av stadens grundskolor.

Jag såg direkt att Malte var märkt av en dödlig sjukdom, och såg tärd och smal ut, men jag fattade mod och gick fram till honom och sa hej. Han blev glad och vi pratade en del gamla musikminnen. Jag undvek att prata sjukdom och frågade inte om det, men jag avslutade samtalet med att säga till honom att han skulle ropa till Gud.

Jag kommer aldrig att glömma blicken han gav mig, som inte går att förklara. Det var som han klarnade till för en stund.

Igår hittade jag annonsen på nätet, och jag rördes till tårar av att jag fått framföra en hälsning om bön till Malte.screen

Hoppas vi ses hemma hos Jesus, Malte……………………

 

 

Malte:s sista julshow med sina elever 2015 med Malte i grön peruk:

Kommentera

