Jesus på Korset – Mark.15:34

Lennart Jareteg har fel när han skriver i sin artikel från den 19 feb 2017: (http://bibelfokus.se/jesus_sonade_var_synd_i_sin_kropp)

Den teologiska villfarelsen att Jesus på korset blev skild från Fadern”.

Då Jesus uttalar orden:

Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?”(Mark 15:34).

skriver Jareteg att:

Detta kan vi inte tolka som att Gud hade övergivit Jesus

Orsaken till att Jesus citerade inledningen på Psalm 22 KAN JU faktiskt ha varit att få judarna att minnas orden i den psalmen.

Och även om Jesus i sitt för den stunden prövade psyke led svåra kval, så var han så klart inte skild från Gud”.

Enligt Lennart Jareteg är det en ”teologisk villfarelse” att Jesus skildes från Fadern vid korset och att det bara handlade om en känsla av övergivenhet som Jesus fick eller att Jesus uttryckte sig så för att ”få judarna att minnas orden i den psalmen”.

Givetvis är det så att när Jesus frågar Fadern varför han har övergivit honom,

så är det därför att Fadern övergav Jesus en kort stund vid korset.

D.M.Lloyd-Jones:

Guds son tog på sig mänsklig natur för att ta all synd på sig. Gud straffar din och min synd på korset. Det är Gud Fadern som agerar. Jesus dog inte av plågorna eller såren i hans kropp på korset. När soldaterna kom för att krossa hans ben var han redan död. Vad var det då som dödade Jesus?

Jo, att Gud övergav honom – det dödade honom.

Min Gud, min Gud varför har du övergivit mig?” Det gjorde att hans hjärta brast bokstavligen och han dog. Människorna korsfäste honom men det var syndens plåga och skilsmässan från Gud som dödade honom.”

Kommentera

