Jesus på Korset – Skild från Fadern

Lennart Jareteg har uppdaterat sin artikel från 19 feb 2017 med rubriken: Jesus sonade våra synder PÅ KORSET MED SIN KROPP”

(http://bibelfokus.se/jesus_sonade_var_synd_i_sin_kropp)

 

men Jareteg har fortfarande fel när han menar att det är en

villfarelse att Jesus på korset blev skild från Fadern”

Jareteg menar att det var Jesus fysiska död som var det ställföreträdande offret för vår synd och liknar det vid:

Vi kan jämföra detta Jesus ställföreträdande offer med en person blir dömd till döden för ett grovt brott. När denna person skall avrättas träder en annan person fram och säger: Jag är själv helt utan skuld, men jag vill gå in i min broders ställe och ta hans dödsdom på mig så att min broder får leva istället för mig.

Jesus tog på sig straffet för vår synd för att vi skulle slippa straffas och istället gå fria.(Jes.53:3-7)

Enligt Rom.6:23 så är ”Syndens lön döden”

och enl. Jaretegs resonemang skulle straffet som Jesus tog på sig för vår synd enbart handla om Jesus fysiska död på korset.

Konsekvensen av Jaretegs resonemang blir att de som accepterat Jesus ställföreträdande död på korset, själva ska få slippa uppleva fysisk död här på jorden, eftersom det var det som var straffet. Att säga att Jaretegs resonemang haltar är bara förnamnet.

Den lön som synden får, döden, handlar om en skilsmässa från Fadern, precis som Jesus uttrycker det:

Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?

En reaktion på ”Jesus på Korset – Skild från Fadern

  1. ”Enligt Rom.6:23 så är ”Syndens lön döden”

    och enl. Jaretegs resonemang skulle straffet som Jesus tog på sig för vår synd enbart handla om Jesus fysiska död på korset.” slut citat.

    Genom att ta bibelorden ur sitt sammanhang, kan man bevisa precis vad som helst, men jag tänker sätta tillbaka dem igen och då blir betydelsen den helt motsatta!

    Rom 6:23 Syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre.

    ”Döden” inkluderar fysisk död men den kan inte begränsas till enbart detta, eftersom ordet uttryckligen är skriven i kontrast till ”evigt liv”.

    Därför är syndens lön en skilsmässa från Fadern, för SYNDAREN! Men Jesus är syndfri!

    När det gäller Psalm 22, läs hela psalmen och säg sedan hur det gick? Psalm 22 är en underbar proklamation över Jesu seger på korset, där han vann frälsning åt var och en som tror på honom!

    1 För körledaren, till ”Morgonrodnadens hind”. En psalm av David.

    2 Min Gud, min Gud,
    varför har du övergett mig?
    Jag ropar och klagar,
    men min frälsning är fjärran.

    3 Min Gud, jag ropar om dagen
    men du svarar inte,
    och om natten
    men får ingen ro.

    4 Ändå är du den Helige,
    den som tronar på Israels
    lovsånger.

    5 På dig förtröstade våra fäder,
    de förtröstade och du befriade dem.

    6 Till dig ropade de och fick hjälp,
    de förtröstade på dig
    och behövde inte skämmas.

    7 Men jag är en mask
    och inte en människa,
    hånad av människor
    och föraktad av folket.

    8 Alla som ser mig hånar mig,
    de grimaserar
    och skakar på huvudet:

    9 ”Anförtro dig åt Herren !
    Han får befria och rädda honom,
    han älskar ju honom.”

    10 Det var du som drog mig
    ut ur moderlivet,
    du gjorde mig trygg
    vid min mors bröst.

    11 På dig är jag kastad
    ända från modersskötet,
    från moderlivet är du min Gud.

    12 Var inte långt ifrån mig,
    för nöden är nära
    och ingen hjälpare finns.

    13 Tjurar i mängd omger mig,
    Bashans oxar omringar mig.

    14 Som rovlystna, rytande lejon
    spärrar de upp sitt gap mot mig.

    15 Jag rinner bort som vatten,
    alla mina leder har skilts åt.
    Mitt hjärta är som vax,
    det smälter i mitt inre.

    16 Min kraft är uttorkad
    som en krukskärva,
    min tunga fastnar i gommen.
    Du lägger mig i dödens stoft. 

    17 Hundar omger mig,
    de ondas hop omringar mig,
    de har genomborrat
    mina händer och fötter.

    18 Jag kan räkna alla mina ben,
    de ser på mig, de stirrar.

    19 De delar mina kläder mellan sig
    och kastar lott om min klädnad.

    20 Men du, Herre,
    var inte långt borta!

    Du min styrka,
    skynda till min hjälp!

    21 Rädda min själ från svärdet,
    mitt liv ur hundarnas våld!

    22 Fräls mig från lejonets gap
    och vildoxarnas horn!
    Du bönhör mig.

    23 Jag ska förkunna ditt namn
    för mina bröder,
    mitt i församlingen
    ska jag lovsjunga dig.

    24 Ni som vördar Herren,
    lova honom!

    Ära honom, alla Jakobs barn,
    och bäva för honom,
    alla Israels barn,

    25 för han föraktade inte
    den förtrycktes lidande
    och såg inte på honom med avsky.

    Han dolde inte sitt ansikte
    för honom
    utan lyssnade när han ropade
    till honom.

    26 Från dig kommer mitt lov
    i den stora församlingen.
    Jag ska uppfylla mina löften
    inför dem som vördar honom.

    27 De ödmjuka ska äta och bli mätta,
    de som söker Herren
    ska lova honom.
    Era hjärtan ska leva för evigt.

    28 Alla jordens ändar ska minnas det
    och omvända sig till Herren,
    folkens alla släkter
    ska tillbe inför dig,

    29 för riket är Herrens
    och han råder över folken.

    30 Alla mäktiga på jorden
    ska äta och tillbe,
    inför honom ska de
    böja knä,
    alla som går ner i stoftet
    och inte kan hålla sin själ vid liv.

    31 Ättlingar ska tjäna honom,
    kommande släkten
    ska få höra om Herren.

    32 De ska träda fram
    och förkunna hans rättfärdighet
    för det folk som ska födas:

    att han har gjort det.

    Läs gärna min kommentar till Erik och Birgitta ”Jesu död”.

    gb


Kommentera

