Gud Förvandlar – Lasse Wennman

Vändningen kom när han minst anade det.lasse

Lasses var gift, och hans fru hade blivit kristen några år tidigare.

– Men jag tyckte inte om kyrkan. Jag trodde inte på Jesus – jag kunde ju inte se honom. Men drogerna såg jag, dem kunde jag faktiskt hålla i mina händer.

En dag efter mycket tjat gick han med på att följa med till kyrkan – bara för att frun lovade att bjuda på kinamat efteråt. 

– Och så satt jag där och lyssnade på en före detta narkoman som pratade i kyrkan. Han såg att jag var besvärad och frågade mig:

– Vill du ha förlåtelse för vad du har gjort i ditt liv?

Och jag hade ju inget försvar mot den frågan. Jag hade ju så mycket skuld och skam – jag hade ju barn. 

Där och då hände någonting på insidan. För första gången på över 10 år var han drogfri för en dag, men sedan föll han tillbaka i gamla vanor.

Blev en politisk förebild

Efter sju månader bröt han ihop totalt. Han och frun var fortfarande gifta men hade flyttat ifrån varandra. Men så en dag så hände det som ingen trodde skulle kunna hända – Lasse ringde till ett behandlingshem i Småland.

– Jag var ju egentligen helt emot all typ av vård. Jag tyckte att det var patetiskt – jag hade sett så många som åkte in och ut på behandlingshem.

Men i april 1991 skrev han in sig på Josua rehab i Gamleby, och från den dagen har han inte ens tagit en lättöl. Familjen flyttade ner till Småland, och när Lasse så småningom skrevs ut från behandlingshemmet började han jobba i Västervik.

Det var mycket gängbråk på stan under den tiden. Lasse började nattvandra och engagera sig både socialt och gjorde politisk karriär. Han kände det som om han var född på nytt. Han startade projektet Lugna stan, vilket minskade våldet ordentligt.

– Jag försökte att engagera de killar som var bråkigast, och gjorde dem till samhällsarbetare.

Efter sexton år i Småland flyttade familjen upp till Gävle igen, och det var där sagan om Matakuten började.

Källa: (http://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/pa8WW/sa-gick-lasse-fran-missbrukare-till-miljohjalte)

Kommentera

